13 Eylül 2013 Cuma

Üsküdar ve Camileri 2 - Valide Atik Camii

Gönderen hayalieren zaman: Cuma, Eylül 13, 2013
Evet Üsküdar gezisine devam ediyoruz. Eğer ilk bölümü halen okumadıysanız önce mutlaka buraya beklerim sizi.

Valide Atik Cami' sine yürüyoruz. Bitmemişti sanki yol malum hava da çok sıcak. Neyse ki cami de uzun süre soluklandık.

Valide Atik Camii

Valide Atik Camii Üsküdar 'ın en yüksek tepesine yapılmış ve Evliya Çelebi cami ile ilgili Seyehatname' sinde Orta Valide Sultan Camii diye adlandırıp aşağıdaki gibi ifade ediyor görüşlerini ;

"Atpazarı yakınında tarif olunmaz bir hayr-ı azimdir. Sultan III. Murat'ın validesi bina etmiştir. Bir bayır üzerinde olup güya nurdan bir kubbedir. Üç yanlarında cemaat tabakaları ve kandil tabakaları vardır. Burada da çeşitli billur cam ve pencereler vardır. Camiin yan kubbeleri olup hele büyük kubbesi çok yüksektir. Dış avlusu içinde çınar ve ıhlamur ağaçları vardır. Sağ ve solunda birer şerefeli iki münasip minaresi vardır. Binaları baştan başa mavi kurşun ile nurlu olup Mimar Sinan' ın sağlam olarak yaptığı binalardandır."

Seviyorum ben Mimar Sinan eserlerini gezmeyi. Hele ki Evliya Çelebi gözünden gezmek başka geliyor bana.

Cami içindeki çiniler İznik çinilerinin en güzel örneklerine sahipmiş ve bir bütün olarak düşünüldüğünde külliyesi İstanbul' un en kapsamlı külliyelerindenmiş. Cami, medrese, tekke, sıbyan mektebi, kervansaray, hamam, darülkurra ve darüşşifa'dan oluşuyor. Ama şu an sadece cami ve hamam kısmı aktif diğer bölümler ziyarete kapalı. Hamam bölümü de farklı bir işlevde kullanılıyor.

Valide Atik Camii

Camiyi yaptıran Nurbanu Sultan Hürrem Sultan' ın gelini. Aslen Venedikli ve güzelliği ile çok küçükken Hürrem Sultan' ın dikkatini çekmiş ve eğitim için Manisa' ya gönderilmiş. İsmi nurlu kadın, Allah' ın ışığını saçan kraliçe anlamında ve bizzat Hürrem Sultan tarafından verilmiş.

Biz bu camide öğlen vaktine denk geldiğimizden bayağı zaman geçirdik. Dinlendik. Nurbanu sultan, oğlu 3.murat ve gelini Safiye Sultan hakında bilgiler öğrendik.

Sanırım gezerken değil ama yazarken önemine daha çok farkına vardım.

Şimdiki rotamız Kuzguncuk. Önce yürüyerek tekrar meydana geçiyoruz ve otobüse atıyoruz kendimizi.

Güzel bir dua eşliğinde camiyi tüm ayrıntılarıyla izlemek isterseniz lütfen tıklayınız. Hem böylece cuma için bir dua eşlik eder bize.